söndag 26 oktober 2014

Höstcykling med sveda på knät

Jag och Micke drog en liten cykeltur, Annika skulle ha bilen så Micke fick komma hem till mig och turen blev på hemmabanan i Rudan.

Jag började dagen med att sätta på downhilldäcken så det ska greppa lite och kännas lite i benen.

Cyklarna hela och rena.

Vi började turen från mig direkt ut på sörmlandsleden mot Rudan, det var blött och lite lerigt på vissa ställen, man märkte ganska tidigt att jackan för dagen var lite väl tjock men vad kan man göra åt det.

Jag tror att det är Haninge kommun som rustat upp spängerna mellan skutans gård och handen, det tackar vi för!

Vi hade bra flyt idag och på snabba sträckan i nedförslut längs med viltstängslet gick bra och upp och korsa grusvägen och farten jag hade över krönet var ganska hög, hade bra flow, sen skrek Micke "punka"

Snakebite, det var många hål i denna slang, framhjulet också :-)

Micke hade glömt sin pump, vilken tur att jag inventerade sadelväskan innan vi drog så jag hade med min pump. Ny slang och turen fortsatte.

Sörmlandsleden till Rudan, korta varvet och samma väg tillbaka. Det räckte gott för mina ben idag.

Cykeln blev riktigt skitig också, det har varit lite ovanligt denna cykelsäsong.

Inte bara cykeln som blev skitig.

Jag gjorde även min sämsta spångcykling jag någonsin gjort i Rudan.
Ni som vet hur det ser ut i kärret där, spången som svänger lite vänster och sen stig upp mot höger, jepp den spången..

Jag cyklade först och kom knappt en halvmeter, sen trillade jag helt oprovocerat åt vänster, jag har trillat på den sången många gånger innan men jag är så säker på den nu att 95% lyckas men alla gånger jag trillat tidigare har varit i svängen, men inte idag.. Inte nog med det jag ligger där nere i en gran då kommer Micke cyklandes på spången och han ramlar på samma ställe, rakt över mig.

Även jag blev lite skitig.

Mickes hoj blev också lite skitig.

Barfota i tvättstugan, lite snygg linje synd bara att det inte är solbrännan ni kan se.

'

en dusch och en kopp kaffe senare så var man människa igen.

Jo! Det där med sveda på knät är en allergisk reaktion efter närkontakten i granen, inte farligare än så.

Tack o hej

fredag 24 oktober 2014

Höst och mörker har kommit.

Nu börjar cykelterapin, trainern är uppställd men nytt för säsongen är att det blir cykling på övervåningen för att få lite stöd från resten av familjer.

Dagens tips är inte ett vin utan ett tvättmedel.

Funktionskläder kan ha en tendens att lukta illa om man glömmer dom i träningsväskan eller så brukar det bara kunna bli så med tiden. Icas sport-tvätt superbra!

tisdag 21 oktober 2014

Grattis Micke och Martin

I födelsedagspresent blev det en miniresa till Italien, och cykling på Monte Baldo.
Micke 40 och Martin 30.
Här är vi på Skavsta och väntar på planet.

Vi landade i Italien Bergamo och tog bil till södra gardasjön.

Vi hittade ett ställe för första middagen.

Dagen efter var det dags för cykeltur, hotellet bjöd på frukost lite för sent så vi kom iväg senare än planerat.

Väl framme vid Malcesine väntade våra tre heldämpade Ghosthojjar, riktigt trevliga.

Dit ska vi! Vi missade Cabinliften på morgonen så vi fick hojja upp till mellanstationen.

Vi hittade en kran på vägen så vi kunde svalka oss lite.

Väl där så blev det lite pasta, lite öl och lite vin. Även en dubbel espresso blev det.

Nu är vi på väg uppåt liftburet.

Helt jäkla magiskt vacker där uppe!

Men hur kommer man ner? Holländarna vi träffade i liften lämnade oss och dom hade GPS.

Men sen hittade vi en slinga som var riktig kul i början, snabb och flowig, sen gick den över till snorhal och full med babyskulls. Men vi kom ner, fick gå en hel del så det var för halt för att cykla ner på ett hyfsat säkert sätt.

Vi överlevde och på kvällen friade Martin till Kiina, hon nickade så det var bra!

Vi åt väldigt mycket och väldigt gott, drack vin och hade det trevligt.

Fina dom är!

lördag 20 september 2014

HammarbyHill XC utan Hill

Det som började så bra...

Här nedan är Svartbäckens framtidshopp inom cykelsport,
vi drog med lite grannungar för att cykla Lilla Hillen och det var väldigt uppskattat, ungarna var superduktiga och tyckte att det var jättekul.

Min Jenna och granngrabben Oliver står i starfållan för 1,5km Nr124 & Nr63.

Jenna in action, jag fick äran att springa med henne på tävlingen, jättekul att se hur peppad hon blir av att cykla med andra barn.

Och det är aldrig fel med en medalj runt halsen heller.
Tack till HammarbyHill och Lilla Hillen.

Kan sluta så dåligt...

Nu till vuxenloppet.
Starten gick och vi stog långt bak i fållan, rullade på ganska bra fram till första stigen, tvärstopp. Jag blev lite irriterad dels på att det var en riktig flaskhals men mest på att folk tränger sig och cyklar runt och tar vägar som inte hör till banan, allt för att komma före. Visst att det är ett race men håll er på banan!

Lite grusväg och ännumer stillastående stig, lite grus och ännu mer kö, kö, kö..
Nu blev jag less, skit i tid, cykla för att det är kul. Jag hojjar med Martin var min tanke.
Sagt och gjort, jag väntar in Martin och hojjar med honom, på en grusväg går det lite fort i en kurva, han går ner i diket, jag ligger tätt efter och går ner i diket efter honom, inte så farligt.. Tills den tredje kommer och kör in i mig, mitt huvud slår in i Martins bakhjul och min axel rörde sig mer än normalt, vilket orsakade en jäkla smärta. Efter att ha hoppat runt och svurit en del så insåg jag att det inte går att cykla klart, bryter tävlingen och är jävligt arg.

Micke och Martin kom i mål, båda var helt slut och den ena hade lite bättre tid än  den andra.

söndag 17 augusti 2014

Svartrace är avklarat

Vi startade och hade tur med vädret, nedan är startfältet.

Från vänster:
Erik, Martin, Jimmy, Micke, Alex, Andreas.

Alex bjöd på mest ladd, första vurpan stog även Alex för. Mål på SS1 Nedförsbacke, en lite för häftig inbromsning och strax därefter låg han på marken.

SS 2 Uppförscykling,
Denna sträcka visade sig vara ganska tuff, finalen blev mellan mig och min bror, upp kom vi med mjölksyrestinna ben och lätt blodsmak i munnen.

SS 3 Mini XC
Här körde alla riktigt bra, men även här väldigt tufft. Svårt att hålla koll på varven och om man har ledning eller inte.

SS4 Nedförsåkning
Här var sträckan som bjöd på mest action, kanske lite väl mycket.
Det  började med Andreas som körde hoppet och det gick sådär, framhjulslandning och en smäll i huvudet, han var igång ganska snart igen så det var skönt.

Andreas kan iallafall skryta med att han tog vänstra spåret.

Men vår stjärna Alex kom med sån jäkla fart ner för sista velodromkurvan och även här gick det illa i inbromsningen, värre än på SS1, han gick upp på framhjulet och slog ansiktet i marken, cykeln gjorde en volt och fastnade i ett träd. Blodpölen som blev på marken var inte att leka med, det var inte som att tanken gick..
-Fan jag tror att nån haft näsblod här

utan tanken gick snarare åt det här hållet

-Fan vadih%(#&(&¤e har hänt här, nån som slaktat en bäver?

Mycket blod rann det ur snoken på han, men hjälte som han är så fullbordade han tävlingen efter en liten vilopaus för samtliga deltagare.

Nu var vi i mål, även XC sträckan var tuff, men alla grejjade den.

Och prispallen såg ut på detta sätt.
I mitten och vinnare, Mikael Persson.
Till höger och silver, Martin Jädergård.
Till Vänster och brons, Alex Gador.

Tack alla som gjorde denna tävling till en kul grej, syns igen 2015.

måndag 11 augusti 2014

Svart(bäcken)race 2014

Tävlingsinformation

Nu är det dags för svart(bäcken)race, den 17 Augusti 2014, samling 13:00
vid TC. Se karta.
Cykling är ganska kul på alla sätt, släppa bromsarna och bomba nedförs, trampa mjölksyra i benen uppförs, eller bara vara jäkligt snabb på singletrack, grusvägar och asfalt.
Detta är ett kompisrace där alla får vara med, kan man cykla så kommer man runt på dessa specialsträckor, vill man ta med barn så är det fritt fram men banan är inte anpassad för detta. Men barn har möjlighet att välja vilka sträckor dom ska köra.

Det finns inget tillstånd av varken kommun eller markägare för detta så vi visar respekt om vi stöter på fotgängare eller bilister. Vi tar även hand om naturen och lämnar inget skräp i skogen.
Specialsträckor?
  • Detta race är uppbyggt som ett rally, där varje etapp är en specialsträcka (SS).
Hur blir det med tidtagning?
  • Detta är ett kompisrace och vi litar på varandra, alla har en egen klocka, lämpligen ett armbandsur men det fungerar med telefon eller liknande också, man startar själv tidtagning när man får klartecken och stoppar tidtagning när man passerat mållinjen.
  • Fusk är ej tillåtet, men vi har ingen utrustning för att utreda detta, vid misstanke så blir det piskrapp.
Doping?
  • Kontroller kommer ej utföras.
Specialträckor:
SS1 Nedförsbacke
  • Från TC ner till mållinje innan korsande bilväg.
Det börjar med en enkel nedförbacke men endast några rötter som hinder, det finns även två lite skarpare böjar som man bör ta hänsyn till, dessa kommer vara skyltade.

Här startar vi med ca 30-45sek mellanrum.

SS2 Uppförscykling
  • Från mitten på SS1 upp till TC.
Reglerna är enkla, gemensam start och sist upp blir utslagen, resten rullar ner till start igen och sist upp blir utslagen..osv.
Ju fler startande desto mer cykling för den som skall vinna.
Taktiken är att spara på krafter, cykla långsamt men kom inte sist.
Här gäller gemensam start.

SS3 MiniXC
  • TC
På denna SS startar man två åt gången, seedning från föregående etapper.

Här är en väldigt kort bana, en rundbana med ett alternativspår, man cyklar två åt gången och man ska ta sig runt tre varv på ordinarie bana och tre varv på alternativ. Åskådare får hjälpa till att hålla räkning.

Här gäller tidtagning och det finns i detta moment många som tittar som kan hjälpa till med detta.

De fyra bästa går till final, bästa tid går direkt till A-final, dom tre andra kör gemensamt start och den som kommer först går vidare till A-final.

SS4 Nedförsåkning
  • TC – Svartsjön
Det börjar med riktigt snabb platt stig från TC mot sjön, inann kraftledningsgatan går nedför så tar man en liten höger för att sedan hänga sig på bromsen för att grejja vänstersvängen där man korsar kraftledningen och tar en ned för berget, efter kraftgatan svänger stigen lätt höger (Håll fullt) sen ser man ett litet hopp och stigen viker åt vänster över hoppet(platt landning så ta det lugnt), efter landning så går stigen nedför i ganska bra fart åt höger med lite rötter, sen nyper den i en vänstersväng med ett minidrop i (landningen kan vara lite lös) sen kommer sista svängen åt höger med ordentlig velodrom så där går det att ligga på fullt om man vågar.

Vi startar med 30-45sek mellanrum. Vi kör tre åk var och tar dom två bästa tiderna och räknar ut poäng på.

SS5 XC
  • TC – TC

Starten vid TC, men istället för att köra hoppet så håller vi höger nedför traktorspåret, väl nere så tar vi vänster och följer snitslad bana.
Första hindret är vid svartan en liten träspång (10sek tillägg om man går.) vidare genom skogen ut på grus där vi tar vänster, denna gruväg kommer vi cykla två gången på denna etapp, när man cyklat till slutet på denna väg så delar den sig höger ner mot ängen (1) och vänster tillbaka mot TC (2) det kommer sitta skyltar och en 1a betyder att där cyklar du första gången och 2a betyder att du cyklar där andra gången. Cykla längs med ängen och följ stigen upp för berget, det kommer en ganska tuff klättring följt av lite nedför mot Lyckebysjön. Över bron (10sek tillägg om man går) och följ grusvägen, nu är det grusväg en bit, när det blir vägbyte (kraftig höger till annan grusväg) så var uppmärksamma att där backen slutar så sväng höger in på grusplan, korsa plan och bilvägen men akta er för bilar.
Följ gång och cykelväg, det kommer ett övergångsställe, passera detta med försiktighet, när ängen på höger sida tar slut så blir det vägbyte åt höger, akta bommen. Följ denna väg tills du åter ser skyltarna 1 & 2, välj väg 2 denna gång.
Rolig singletrack mot Ramsjön väl framme vid raman håller vi vänster och passerar en villa och vi cyklar över deras gårdsplan så lite respekt är bra att visa. Sen viker det upp i skogen på samma sträcka som SS1 fast uppför.

1 min mellan starterna.

SS6
  • Spurt till mål i Svartbäcken.
Sista etappen, kör till svartbäcken, först dit vinner. Följ snitslad bana.
Vid detta tillfälle sämst placering startar, därefter näst sämst osv. 20Sek mellan starter. Lycka till!
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Karta

Parkering
Åk till Svartbäcken By, kör längst in på vägen och parkera där, ta gångvägen mot skogen och följ skyltar och/eller snitslar för att komma till Tävlingscentral.

Prisutdelning
Sker i samband med korvgrillning vid mål på SS6.

Anmälan är fortfarande öppen!